Kahvakuula on tehokas ja kätevä harjoitusväline

Kahvakuulat ovat nousseet viime vuosina isoon suosioon myös kotimaisessa voima- ja kestävyysharjoittelussa. Tämä näkyy paitsi erilaisten kuntosalien ja ryhmäliikuntatuntien valikoimassa, myös lukemattomien urheilutarvikekauppojen valikoimassa. Kahvakuulia löytyy myös useiden nettikauppojen ja tavaratalojen hyllyiltä.

Kahvakuula on monipuolinen harjoitusväline

Kahvakuula eli girya on venäläislähtöinen kuntoiluväline, joka yksinkertaisimmillaan on rautainen kuula otekahvalla varustettuna. Nykyään perinteisen kuulan sijasta on saatavilla on muitakin muotoiluja, joiden ansiosta kahvakuulat ovat hieman harjoittelijaystävällisempiä käyttää.

Kahvakuulia löytyy moneen makuun

Perinteisten maalattujen rautaisten kuulien ohella sijasta myös näiden pinnotteisiin on satsattu. Osa kahvakuulista on pinnoitettu vinyylillä, jolloin harjoitusvälineen pinta on suojattu paremmin kolahduksia ja pudotuksia vastaan. Kasvaneen suosion myötä kahvakuulia on myös tullut myyntiin useilla eri väreillä.

Kahvakuulia on myös eri kokoisia ja painoisia. Useimmat kahvakuulat painavat kahdeksan ja 24 kilogramman välillä, mutta myös pienempiä ja selvästi raskaampia mallejakin on saatavilla. Erityisen kevyet, esimerkiksi kaksikiloiset kahvakuulat, sopivat paremmin kuntouttamiseen tai erikoisliikkeisiin kuin tehokkaaseen voimaharjoitteluun.

Vastavaasti esimerkiksi järeät 32 kilon painoiset kuulat vaativat jo selvästi enemmän voimaa ja kokemusta kahvakuulaharjoittelusta, eikä moisella painolla harjoittelu sovi useimmille harrastajille lainkaan.

Aloittelijalle sopii esimerkiksi kahdeksan kilogramman kahvakuula, jota on saatavilla useissa eri väreissä. Hieman isompien lihasryhmien liikkeisiin käy vaikka 12 kilogramman kahvakuula, joka toisaalta sopii myös jo hieman voimaa kartuttaneelle harjoittelijalle myös ylävartalon liikkeisiin.

Kahvakuulalla harjoittelu onnistuu melkein missä vain

Kahvakuulan etuihin kuuluu ehdottomasti sen muoto. Koska kahvakuulan tilavuus on verrattain pieni, harjoitusvälineen tai useamman kantaa helposti mukanaan vaikka puistoon, kesämökille tai urheilukentälle. Pienemmät kahvakuulat kulkevat helposti mukana vaikka harjoituskassissa, kun taas useamman kahvakuulan kuljettamiseen on syytä löytyä auto.

Koska kahvakuulan kanssa harjoittelu ei vaadi mitään erillisiä telineitä tai suuria harjoitustiloja esimerkiksi perinteisen levytangon ja levypainojen lailla, kahvakuulan kanssa harjoittelu onnistuu lähes missä vaan. Harjoittelupaikaksi soveltuu yhtä hyvin vaikka olohuone kuin lähes mikä tahansa tasainen  piha tai kenttä.  Kahvakuula onkin mitä mainoin ulkoharjoitusväline vuodenaikaan katsomatta.

Ennen harjoittelun alkamista on kuitenkin hyvä tutustua kahvakuulaharjoittelun perusteisiin ja erilaisiin liikkeisiin. Perusteet voi oppia kahvakuulan kanssa harjoitteluun tarkoitetuilta ryhmäliikuntatunneilta, harjoitusvideoilta tai vaikkapa kuntoilulehdistä.

Harjoitusvälinekassi sisältää kaiken harjoitteluun tarvittavan

Jotta harjoittelu sujuisi miellyttävästi, tulee siihen valmistautuminen olla helppoa. Yksi avaintekijöistä tällaiseen on hyvälaatuinen ja miellyttävä harjoitusvälinekassi, johon mahtuvat mukaan tarvittavat harjoitteluvälineet, vaihtovaatteet ja peseytymisvälineet.

Treenikassista on hyvä löytyä sisä- tai ulkotaskuja, joissa voi säilyttää puhelimen ja pienempiä harjoitusvälineitä. Tilavuutta on syytä löytyä riittävästi, jotta esimerkiksi harjoituskengät ja treenissä käytettävät vaatteet mahtuvat mukaan myös vaihtovaatteiden ja pyyhkeen lisäksi.

Laadukkaita harjoitusvälinekasseja löytyy moneen makuun aina koosta, tyylistä ja väristä lähtien.

Esimerkiksi Soc S Sportsbag -treenikassi on varustettu kantokahvoilla, olkahihnalla ja kenkälokerolla. Lisäksi treenikassissa on useita lokeroita harjoitusvälineille. Valmistusmateriaali on sataprosenttisesti kestävää nailonia

Lisäravinteilla harjoittelu tehostuu entisestään

Kovaa ja runsaasti treenaavan on syytä harkita myös lisäravinteiden käyttämistä. Vaikka lisäravinteet eivät missään tapauksessa pakollisia olekaan, erityisesti palautusjuomat joko yksittäispakattuina tai jauheista sekoitettuina ovat hyvä tapa huolehtia kehon ravitsemisesta heti harjoittelun jälkeen. Myös runsas veden nauttiminen harjoituksen yhteydessä on suotavaa.

Erillinen palautusjuomapullo soveltuukin tähän käyttöön mainiosti. Harjoituksen aikana se toimii vesipullona ja treenin jälkeen taas sekoituspullona, jos käytössä on jauhemuodossa oleva lisäravinnesekoitus.

Tärkeimmät lisäravinteet ovat hiilihydraatti- ja proteiinijauheet, jotka auttavat jaksamaan sekä itse harjoittelussa että toimivat palautumisessa harjoittelun jälkeen. Palautumisen ohella sekä hiilihydraattia että proteiinia tarvitaan myös lihaskasvuun.

Palautusjuomajauheita löytyy monelta eri merkiltä ja moneen eri makuun. Esimerkiksi suklaanmakuinen Back2Basicin 2,7 kilogramman jauhepaketti on huokeahintainen vaihtoehto paljon treenaavalle. Yhdestä paketista riittää juoma-ainesta kymmeniin treenikertoihin. Jauhe sekoitetaan veteen tai maitoon ja nautitaan heti treenin jälkeen. Nautittu juoma auttaa kehoa palautumaan harjoituksesta ja samalla siirtää näläntunnetta myöhemmäksi.

Erilaisia lisäravinnevaihtoehtoja löytyy lukemattomia. Tarkemmat erot näiden välillä selviävät tuoteselosteen lukemalla. Hintaseurannan sivuilta löytyykin yli 4500 erilaista lisäravinnetuotetta moneen eri tarkoitukseen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *